Reprosoustavy Seas G17REX/P, Seas 27TFFNC/G

Určení:
Datum realizace:
Technická data:





Orientační cena:
2pásmové reprosoustavy
Únor 2008
Basreflexová ozvučnice
(šxvxh) 19x30x28 cm
Příkon 100 W
Frekvenční rozsah 50 - 20000 Hz
Impedance 6 Ohm
DTD/MDF 18 mm
7.000 Kč

Úvod

Jednou jsem byl s Michalem v hospodě a nabídl mi reproduktory značky Seas za výhodnou cenu. Tak jsem po nich hned chňap. Teď byla otázka, co s reproduktory provedu. Jestli dvoupásmové elegantní sloupky nebo malé roztomilé regálovky. Kvůli jednoduchosti jsem se rozhodl pro regálovky.

Ozvučnice

Bedýnku jsem chtěl mít co nejmenší, ale přesto dostatečně velkou, abych nebyl ochuzen o trošku basů. Po úporném simulování a porovnávání s hliníkovým L18 jsem došel k číslu 10 litrů. Po odečtení BR a dalších věcí snižující objem jsem byl tak na 9,5 litrech. Na průběhu jsem nechtěl žádný lavor nebo větší pokles, který by vznikl větším objemem nebo nižším laděním, proto je BR naladěn na 48 Hz. Bedýnka je stavěna z 18 mm surové dřevotřísky, přední a zadní deska jsou z 19 mm MDF kvůli lepšímu zafrézování reproduktoru a terminálu. Výškový reproduktor není zapuštěn z důvodu jeho konstrukce. Ten je připevněn v bedně pomocí prkýnka a šroubu zevnitř. Je mírně vyosen kvůli difrakcím vyhodnocených v programu edge. Povrchová úprava je již u mě zvyklostí používat samolepící tapetu. Přední a zadní deska je natřena černou matnou barvou (ťupkováním), bohužel na matné barvě jde vidět každý otisk a bordel, ale z poslechového místa nic vidět není. Bedna je lehce vytlumena vatou pro zlepšení reprodukce středových tónů, ale ne tolik, aby se neztratil účinek BR. Terminály klasické kulaté pozlacené z Dexonu.

Reproduktory

Středobasový reproduktor byl použit dnes již neprodejný Seas G17REX/P a výškový reproduktor Seas 27TFFNC/G s neodymovým magnetem, celkem odvážná kombinace.

Výhybka

Samozřejmě probíhalo měření reproduktorů v již hotové bedýnce, Proto by mohla simulace odpovídat reálu. Výsledná charakteristika je víceméně v závislosti na změřených hodnotách v místnosti vyrovnaná, průběh fáze je v oblasti dělícího kmitočtu parádní, bohužel se fáze tak trochu kříží. Chtěl jsem zachovat co nejméně součástek výhybky, tak jsem byl s výsledkem velice spokojený.





Ďoura okolo 500Hz je způsobena místností při měření, ve skutečnosti tam není.

Zvuk

Rozdíl ve zvuku proti sloupům, které jsem stavěl předtím je obrovský. Více středů, to je pocit, protože sloupy měly více zatlumené středy a výšky proti basáku z obavy, že budou mít málo basů, opak byl pravdou. Rozdíl výškáčů je taky dost poznat. Hrajou prostě hezky no. Z malých bedýnek lze i slyšet celkem slušné basy.

Foto